De AVG: een zegen, een obstakel of betere marketing?

Zag je als (startende) zelfstandige ondernemer ook op tegen al die rompslomp vanwege de AVG, de Algemene Verordening Gegevensverwerking? Ik vond het achteraf meevallen en ontdekte gaandeweg dat deze wet voor mij voordelen heeft. Ik zet ze in dit artikel op een rijtje.  Inhoudelijk ga ik niet in op de noodzaak van privacyregels. Die waren er al. Ik ben er zelfs voor alle data bij een soort nutsbedrijf te verzamelen en laat commerciële bedrijven daar hun data inkopen. Data die mensen zelf ter beschikking hebben gesteld.

Dat zorgaanbieders zorgvuldig met hun klantgegevens moeten omgaan zowel op internet als in de fysieke administratie, is vanzelfsprekend.

Alle andere bedrijven konden ook wel een check gebruiken. Hoe vind jij het als je ongevraagd op een mailinglijst komt te staan omdat je een LinkedIn connectie bent, of omdat je op de lijst van een affiliate staat? Affiliates zijn een soort samenwerkingspartners die ook gebruik maken van elkaars mailinglijsten. Uiteraard kun je je uitschrijven, maar die eerste mail vind ik al irritant. En sinds de AVG ontvang ik deze nauwelijks meer! Ik heb ook wel eens een LinkedIn connectie ongevraagd op mijn mailinglijst gezet. Totdat iemand in niet mis te verstane woorden mij verzocht dit niet te doen…En gelijk had hij.

Een bijna lege inbox!

Er kwam een stortvloed aan mails van bedrijven die een bevestiging wilden dat je op hun mailinglijst bleef. Het was even doorbijten, maar ik heb me van de meeste uitgeschreven en wist van veel lijsten niet eens dat ik er op stond.

Sindsdien heb ik een inbox van 10 – 20 mails. Ik word niet meer ’geleefd’ door mijn inbox. Dat geeft ruimte en tijd voor veel andere zaken.

De doodsteek voor internet marketing?

Is e-mailmarketing wel zo een aantrekkelijke manier van marketing en acquisitie? Ik ben zeker voorstander van het opbouwen van een mailinglijst oa door een kwalitatieve weggever op je website. Een weggever waar je potentiële klanten echt wat aan hebben. En via die mailinglijst kun je de inschrijvers zo nu en dan op de hoogte houden van relevant nieuws of een waardevol aanbod.

Maar de stroom van, voor mij overbodige, mails die je daarna ongevraagd krijgt, noopte mij tot uitschrijven van veel lijsten.

Dat kan anders en velen doen dat ook anders. Veel ondernemers hebben ook in die vervolgmails nog veel te bieden, wat de kunst van e-mailmarketing is: altijd waarde leveren.

Alternatieve marketing

De AVG zette me tot nadenken wat de alternatieven zijn, alternatieve marketing die meer nadruk dient te krijgen naast verstandige e-mailmarketing.

Welke zijn dat?

  • Draai het om: wie zijn je ideale klanten en waar kun je ze vinden? Ga actief op zoek naar hen.
  • Vraag een bestaande klant en goede relatie hoe je verder kunt helpen, waar de problemen of behoeftes liggen.
  • Ontwikkel samen met hen een vervolgproduct, eventueel exclusief.
  • Zet LinkedIn en andere sociale media slimmer in.
  • Vraag referenties en doorverwijzingen en ontwikkel daar een template of script voor.
  • Wees zichtbaar waar je potentiele klanten zich fysiek bevinden.
  • Zorg voor ambassadeurs en zet ze af en toe in het zonnetje.
  • En misschien wel het belangrijkste: zorg voor goede content, schrijf over jouw product of dienst, deel dit overal.
  • Schrijf een boek, een handleiding, een e-book, een white paper over jouw product en wat de klant er aan heeft. Denk aan ’the benefit of the benefit’. Hiermee word je een expert en autoriteit.
  • etcetera

Dit zal waarschijnlijk niets nieuws voor je zijn. Maar doe je dit al op een slimme manier? Wat betekent dat? Dat je begint met een strategie. Een strategie die je moeiteloos kunt uitvoeren.

Voordelen zijn dat het een patroon wordt en dat je een veel persoonlijker relatie met je (potentiële) klant opbouwt, dan via een algemene mailinglijst.

Dit alles betekent niet dat je geen mailinglijst meer hebt waar je zo nu en dan waardevolle informatie of een mooi aanbod naar toe stuurt. Het betekent dat je prioriteit van marketing ergens anders ligt, dat je relaties opbouwt en waardevolle content deelt. Ik schrijf dit uit eigen ervaring maar ik zie deze trend steeds meer gebeuren.

Een voorbeeld op LinkedIn:

Wat weinig moeite kost is op LinkedIn je notificaties bijhouden en zeker die waarin jij genoemd wordt. Heb je dat goed ingesteld, dat je ‘getagd’ mag worden? Dit heeft mij al diverse opdrachten opgeleverd. En reageer bij de oproep van de desbetreffende potentiele opdrachtgever niet alleen met ‘ik heb interesse, mail me ’. Link direct met die persoon, stuur een bericht dat je interesse hebt en wat je zou kunnen bieden. Je neemt zo werk uit handen, je bent pro-actief en je bent er snel bij. Dat wordt gewaardeerd!

 

Reacties gevraagd!

Nu ben ik benieuwd naar jouw reactie: hoe heb jij de invoer van de AVG ervaren? Welke alternatieve marketing zet jij in?

Als je meer wilt weten hoe je LinkedIn slim kunt gebruiken, ik geef individuele en groepstrainingen LinkedIn voor zelfstandige professionals, starters, zzp’ers en iedereen die meer uit LinkedIn wil halen. Schrijf je hier in.

Mijn weggever is het inkijkexemplaar van mijn boek ‘Van werknemer naar ondernemer’, die je hier kunt downloaden.

Schrijf je uit via je de link in de mail als je geen mails meer wilt ontvangen.

Mijn privacy verklaring lees je hier.

Ik zie er naar uit je (weer) te ontmoeten!

Aanmelden Nieuwsbrief

    [honeypot veilform]

    45 Plus Ondernemer © 2023 Alle rechten voorbehouden.