Een strategie voor LinkedIn? Het lijkt wel werk!

Een strategie voor LinkedIn, is dat nodig?

Stel je bent communicatie professional, verantwoordelijk voor de  social media activiteiten van het bedrijf waar je werkt. Hoe pak je dit aan? Welke kanalen kies je? Hoe weet je dat je je doelgroep bereikt en met welke boodschap? Hoe onderscheidt jouw bedrijf zich van de concurrentie?

Stel je antwoordt “Natuurlijk heb ik een doel en strategie, we hebben zelfs een vijfjarenplan. Uiteraard werk ik dat uit voor mijn eigen onderdeel binnen het bedrijf. Sterker nog, ik word hier op afgerekend ….”.

Nu ben je als communicatie professional werkzoekend of bezig je eigen bedrijf op te zetten*. Op een soortgelijke vraag over je LinkedIn (LI) activiteit antwoord je: “Met  mijn eigen profiel doe ik niet zoveel. Ik bekijk af en toe mijn tijdlijn. Verder staat mijn werkverleden daar en dat ik beschikbaar ben…” of “Ik ben voor mezelf begonnen en heb op LI gezet dat ik beschikbaar ben voor freelance opdrachten. Mensen kunnen er mijn CV lezen. Ik reageer af en toe met een  ‘like’, maar het is verder een hoop informatie waar ik niet op zit te wachten… “.
Is deze ‘strategie verstandig? Nee! Het is een gemiste kans!  Want juist een duidelijk doel stellen en een strategie uitstippelen voor je persoonlijke LI activiteit, is de eerste stap naar succesvolle social media profilering, zonder irritaties.

Noodzakelijk kwaad?

Veel eenmanszaken en MKB-ers zien LI als een noodzakelijk kwaad. Jammer! Het is nl. een belangrijk verkoopkanaal voor jou en/of jouw bedrijf en niet meer weg te denken in een social media plan. Bovendien, jouw medewerkers kunnen via de Bedrijfspagina jouw bedrijf promoten en zo jouw ambassadeurs zijn.

Hierbij passen een duidelijk Doel, Strategie en Planning.

Welk doel?

Vragen die je hierbij kunnen helpen:

  • Voor welk probleem heb jij of heeft jouw bedrijf de oplossing?
  • Wie is jouw ideale doelgroep of opdrachtgever?
  • Door wie wil je gevonden worden?
  • Wie kan hierbij helpen?

Je doel kan afhankelijk zijn van het stadium van jouw plannen of bedrijf. Voorbeelden:

  • Klanten vinden
  • Je netwerk informeren over je expertise
  • Een opdracht/baan vinden
  • Samenwerkingspartners vinden
  • Oriëntatie op een (carrière) switch
  • Netwerk uitbreiden
  • Gerichte netwerk uitbreiding in verband met een toekomstige lancering van een nieuwe dienst/product

Vergeet niet om je doelen SMART te maken. Vind je het lastig om je doel te verwoorden, lees dan mijn laatste blogartikel WHY. Als je weet waaróm je iets doet of wat de context is, worden je hiervan afgeleide doelen helderder.

Welke Strategie?

Het doel dat je stelt kun je op verschillende manieren bereiken. Je hebt vast de strategie ‘Trial & Error’ al geprobeerd. Daar is niets mis mee! Al doende kom je er vanzelf achter wat wel of niet werkt. Jammer dat de meeste mensen daarna ontmoedigd raken door de veelheid aan informatie en kost deze strategie veel tijd. Dan is een duidelijke strategiekeuze noodzakelijk:

  • Kiezen voor een doelgroep
  • Een duidelijke afgebakende propositie
  • Aantal connecties
  • Hoe ga je communiceren
  • Hoe ga je netwerken (duurzame relaties opbouwen)
  • Een bedrijfspagina maken
  • Je instellingen doornemen en op minimale LI berichtgeving zetten

Sub strategieën:

  • Je (toekomstige) klanten betrekken bij productontwikkeling
  • Het profiel van jouw klant/netwerkcontact definiëren en daarmee een ‘search’ doen
  • Altijd een persoonlijk bericht meesturen met een invitatie!
  • Een call to action in je samenvatting opnemen

LET OP! Duidelijke profilering op LI betekent niet dat je al het andere moet laten vallen. Het gaat er om wat je in de etalage zet, achter de toonbank heb je nog meer te bieden. Ook kunnen jouw activiteiten buiten LinkedIn om, een breder spectrum omvatten.

Je LI gebruik zal door deze strategieën veel effectiever worden. En…. ook op andere terreinen zul je hiervan profijt hebben.

Meeropbrengsten

  • Marketing kost veel minder tijd (en geld) omdat je boodschap doelgerichter is
  • Je ‘verhaal’ naar buiten gebruik je ook voor Facebook, Twitter, je pitch, én website
  • Focus brengt rust en ruimte voor creativiteit
  • …..

Planning

Net als bij live netwerken is regelmatig jezelf laten zien door een update, reactie of tip de sleutel tot succesvol LI gebruik. Tips:

  • Doe iedere dag een actie (max 15 min):
  • Lees je tijdlijn, plaats een like of reactie bij een update van een connectie
  • Maak een nieuwe connectie
  • Lees een discussie en/of draag bij aan een discussie
  • Label nieuwe connecties zodat je ze gemakkelijk terug kunt vinden
  • Stuur een bestaande connectie een persoonlijke update of vraag hoe het gaat
  • Geef je ambassadeurs en klanten regelmatig aandacht
  • ….

Gebruik je LinkedIn al op deze wijze en heb je aanvullende tips?  Of heb je een inhoudelijke vraag/opmerking? Deel deze in het commentaarveld. Hierna ontvang je automatisch een persoonlijk advies voor jouw LI-profiel!!

Wil je werken aan je profilering en direct feedback krijgen? Kom dan naar de Gevorderde Training LinkedIn profiel op 27 augustus as. Lees hier meer informatie.

*Omdat een werkzoekende niets anders is dan iemand die een klant zoekt voor de ‘BV IK’, gebruik ik de termen baanzoekende en bedrijf/zzp -er door elkaar.

Aanmelden Nieuwsbrief

    [honeypot veilform]

    45 Plus Ondernemer © 2023 Alle rechten voorbehouden.