Heb je genoeg klanten? Kies dan je ideale klanten en gun anderen de rest!

Ben je naar aanleiding van het vorige artikel Kiezen voor een doelgroep op zoek gegaan naar je doelgroep? Ook als je (genoeg) klanten hebt, heeft het zin om je doelgroep onder de loep te nemen. Hoe meer je betekent voor je beste klanten, des te beter zul je ze aan je binden.

Coaches, hulpverleners en leveranciers die eenmalig een product of dienst leveren, worstelen met de vraag wat ze nog méér kunnen leveren aan hun klanten. Ook bestaat de aanname dat het nogal drammerig overkomt, als je contact opneemt met een oud-klant. Toch zou ik het aanbevelen. Je kunt nl net op het goede moment bellen of mailen en ook al kun je misschien niet het product leveren waar ze om vragen, je kunt wel bemiddelen door je netwerk in te zetten. Twee partijen blij! Of, nog veel beter, je ontwikkelt dat wat ze vragen als vervolgproduct, samen met hen. Het toppunt van klantenbinding!

Wie is die ideale klant?

Ook al behoort een klant tot je doelgroep, van sommige klanten wil je er niet méér hebben omdat ze veel energie kosten. Ondernemerschap geeft plezier en vervulling als het veel energie oplevert. In dit artikel geef ik een voorzet hoe je tot een ideaal klantprofiel komt. Ook als je nog geen of niet genoeg klanten hebt, heeft het zin om deze oefening te doen. Als je het profiel voor ogen hebt, zul je je ideale klanten sneller herkennen. Bovendien ontdek je waar je je marketing (teksten en kanalen) op moet richten. De weg naar ideale klanten is een proces. Ook een niet-ideale klant geeft inzicht over jezelf en je dienst/product.

De stappen:

  1. Maak een lijst van je huidige klanten. Als je nog geen klanten hebt, betrek je de mogelijke klanten van je prospectlijst, oud-collega’s, opdrachtgevers, mensen die altijd op jou af komen en waar je affiniteit mee hebt . Denk ook aan vrienden en kennissen en je netwerk. In je netwerk zijn er mensen die je ambassadeur zijn, die jou aanbevelen. Lees hierover het artikel over je doelgroep bepalen (klik op link).
  2. Streep intuïtief aan met wie je de goede klik hebt en naar wie je altijd weer uitkijkt.
  3. Beschrijf van deze personen/bedrijven de eigenschappen (karakter), competenties (wat ze goed kunnen), wat opvalt en wat hun waarden en drijfveren zijn (bijvoorbeeld: leren, persoonlijke en professionele ontwikkeling, bijdragen, sociale interactie).
  4. Wat zijn hun interesses en hobby’s?
  5. Waarom komen ze op dit moment bij jou? Ze spiegelen waarom jij nu in je kracht zit en opvalt voor hen. Wat zijn hun behoeften, problemen, worstelingen en wensen? Op deze manier word je bewust dat wat je biedt helemaal op zijn plek valt.

Van deze ideale klanten wil je er meer:

  1. Hoe hebben ze jou gevonden? Van welke kanalen maken ze gebruik, zijn ze online of juist niet? Naar welke bijeenkomsten gaan ze, ook privé? Komen ze via doorverwijzingen? Hoeveel onderzoek deden ze voordat ze bij jou kwamen?
  2. Heel belangrijk, zijn ze bereid om voor jouw dienst/product te betalen en waarom?
  3. Ken je hun worstelingen, problemen, behoeftes en heb jij daar de oplossing voor?
  4. Wat hebben ze nog meer nodig en kun je dat bieden? Of kan jouw netwerk het vervolg bieden?

Maak nu een ideaal klantprofiel door de gemeenschappelijke kenmerken te beschrijven:

  • Karaktereigenschappen
  • Competenties
  • Ambities
  • Hobby’s en interesses
  • Behoeften, problemen, worstelingen, pijnpunten
  • Als je al leverde aan hen, wat ze kochten
  • (Social media) Kanalen en bijeenkomsten waar ze zijn

Acties

Maak in al je marketing uitingen – website, social media, pitch, brochures, blog artikelen -duidelijk wie je doelgroep/ideale klant is, waarmee je ze kunt helpen en wat het resultaat is van jouw dienst/product.

Dit kun je doen in het volgende format, op de puntjes vul je de ontbrekende teksten in:

“Ik help/ondersteun/lever als …(jouw bedrijf, beroep of functie)…aan.…(doelgroep/ideale klant)….die worstelen met/graag willen dat/ambitieus zijn om/ …….met als resultaat dat ze…..”

In feite help je ze in een proces van A naar B. Als je dat scherp kunt omschrijven, herkent jouw ideale klant zich direct in jouw aanbod.

Dit is jouw focus wat je in de etalage zet. Natuurlijk help je ook de minder ideale klanten, zeker als je nog maar net met ondernemen begint. Je richt je marketing echter niet in eerste instantie tot hen. Ze zijn wel waardevol omdat ze jou wat te vertellen hebben over de fase waarin jij of je bedrijf zit. Misschien kunnen ze een ideale klant worden en wat kun jij daaraan doen? Dit is weer ‘food for thought’ voor een volgend blogartikel.

 

Nu lees ik graag jouw ideale klantprofiel in het commentaarveld. Het hoeft niet volledig te zijn maar iemand die jouw ideale klant is, moet zich er wel in kunnen herkennen. Ook kun je iedere reactie geven op dit artikel. Ik sta altijd open voor vragen, die een onderwerp kunnen zijn voor een volgend blogartikel.

Ik verloot onder degene die inhoudelijk reageren twee plaatsen voor mijn komende trainingen Introductie van de winnaarsformule (klik op link), 13/3 en 6/4 in Leiden. De eerstvolgende training is al deze week 23 februari. Er is nog plek!

Wil je je LinkedIn profiel verbeteren zodat je beter zichtbaar bent voor je ideale klant/doelgroep? Kom dan naar de training Gevorderd LinkedIn profiel (klik op link)op 20 maart of 17 april. 26 april kun je je doelgroep vorm geven of aanscherpen in de Verdiepende training Hoe vind je je doelgroep (klik op link).

Als je hieronder reageert en je naam en e-mailadres invult, hoef je niet te registreren. Klik dan op ‘meld je aan als gast’. Je e-mailadres wordt nergens getoond.

Ik wens je veel ideale klanten toe!

Leni Minderhoud

Share this...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Aanmelden Nieuwsbrief

Gelieve dit veld leeg te laten.

45 Plus Ondernemer © 2018 Alle rechten voorbehouden.