Ben je naar aanleiding van het vorige artikel Kiezen voor een doelgroep op zoek gegaan naar je doelgroep? Ook als je (genoeg) klanten hebt, heeft het zin om je doelgroep onder de loep te nemen. Hoe meer je betekent voor je beste klanten, des te beter zul je ze aan je binden.
Coaches, hulpverleners en leveranciers die eenmalig een product of dienst leveren, worstelen met de vraag wat ze nog méér kunnen leveren aan hun klanten. Ook bestaat de aanname dat het nogal drammerig overkomt, als je contact opneemt met een oud-klant. Toch zou ik het aanbevelen. Je kunt nl net op het goede moment bellen of mailen en ook al kun je misschien niet het product leveren waar ze om vragen, je kunt wel bemiddelen door je netwerk in te zetten. Twee partijen blij! Of, nog veel beter, je ontwikkelt dat wat ze vragen als vervolgproduct, samen met hen. Het toppunt van klantenbinding!
Ook al behoort een klant tot je doelgroep, van sommige klanten wil je er niet méér hebben omdat ze veel energie kosten. Ondernemerschap geeft plezier en vervulling als het veel energie oplevert. In dit artikel geef ik een voorzet hoe je tot een ideaal klantprofiel komt. Ook als je nog geen of niet genoeg klanten hebt, heeft het zin om deze oefening te doen. Als je het profiel voor ogen hebt, zul je je ideale klanten sneller herkennen. Bovendien ontdek je waar je je marketing (teksten en kanalen) op moet richten. De weg naar ideale klanten is een proces. Ook een niet-ideale klant geeft inzicht over jezelf en je dienst/product.
Van deze ideale klanten wil je er meer:
Maak nu een ideaal klantprofiel door de gemeenschappelijke kenmerken te beschrijven:
Maak in al je marketing uitingen – website, social media, pitch, brochures, blog artikelen -duidelijk wie je doelgroep/ideale klant is, waarmee je ze kunt helpen en wat het resultaat is van jouw dienst/product.
Dit kun je doen in het volgende format, op de puntjes vul je de ontbrekende teksten in:
“Ik help/ondersteun/lever als …(jouw bedrijf, beroep of functie)…aan.…(doelgroep/ideale klant)….die worstelen met/graag willen dat/ambitieus zijn om/ …….met als resultaat dat ze…..”
In feite help je ze in een proces van A naar B. Als je dat scherp kunt omschrijven, herkent jouw ideale klant zich direct in jouw aanbod.
Dit is jouw focus wat je in de etalage zet. Natuurlijk help je ook de minder ideale klanten, zeker als je nog maar net met ondernemen begint. Je richt je marketing echter niet in eerste instantie tot hen. Ze zijn wel waardevol omdat ze jou wat te vertellen hebben over de fase waarin jij of je bedrijf zit. Misschien kunnen ze een ideale klant worden en wat kun jij daaraan doen? Dit is weer ‘food for thought’ voor een volgend blogartikel.
Nu lees ik graag jouw ideale klantprofiel in het commentaarveld. Het hoeft niet volledig te zijn maar iemand die jouw ideale klant is, moet zich er wel in kunnen herkennen. Ook kun je iedere reactie geven op dit artikel. Ik sta altijd open voor vragen, die een onderwerp kunnen zijn voor een volgend blogartikel.
Wil je je LinkedIn profiel verbeteren zodat je beter zichtbaar bent voor je ideale klant/doelgroep? Kom dan naar de training Gevorderd LinkedIn profiel (klik op link)
Als je hieronder reageert en je naam en e-mailadres invult, hoef je niet te registreren. Klik dan op ‘meld je aan als gast’. Je e-mailadres wordt nergens getoond.
Ik wens je veel ideale klanten toe!
Leni Minderhoud
Meld je aan voor nieuwe blogartikelen, de agenda en ander nieuws.
Aanmelden Nieuwsbrief