Help! Een LinkedIn invitatie…

(leestijd 4 minuten)
Wat te doen met een LinkedIn invitatie van een onbekende? Een uitspraak die ik te vaak hoor als ik mensen spreek over hun gebruik van LinkedIn. Ze weten dat ze er nog veel meer mee kunnen en ze willen dat ook maar het lijkt alsof die exposure aan ‘de wereld’ met die onbekenden waarvan je niet weet of je ze kunt vertrouwen, een blokkade te weeg brengt. Gevolg, een inbox met tientallen (waardevolle) uitnodigingen…

Hoewel dit voor de gevorderde LinkedIn gebruiker en netwerker een station is wat nooit is tegengekomen of al lang is gepasseerd, sta ik in dit artikel stil bij dit ‘probleem’.

Waarom?

Omdat het geen probleem is maar een gemiste kans! De basis van LinkedIn is immers een sociaal en professioneel (online) netwerk.

Ik denk aan dit zinnetje dat er tijdens mijn Entrepreneur trainingen voortdurend ingeramd werd: ‘Make strangers into friends into cliënts into ambassadors’. Voor klanten kun je hier ook werkgever of waardevol contact lezen.

Veel gebruikte (nep) argumenten om niet te linken

‘Hij/zij zit niet eens in mijn vakgebied en kan ook geen klant worden. Ik zie niet wat deze persoon mij kan bieden.’

‘Ik ken deze persoon niet, hoe komt hij/zij überhaupt op mijn profiel?’

‘Ik ken deze persoon, hij/zij is een oud-collega, daar hoef ik niets meer van te verwachten’

Ik reageer op het eerste argument:

‘Heb je het netwerk van deze persoon al gezien? Meer dan 500+ connecties!’ ‘uhhh, Nee..’ Hier gaat het kwartje vallen.

Je netwerk beperkt zich nl. niet tot je eerste-lijns connecties. Het gaat JUIST om de connecties van deze connecties. En aan deze connecties word jij zo nu en dan voorgesteld door LinkedIn. Vandaar dat ze je profiel bekijken, mits je triggert met een prikkelende kopregel en aansprekende profielfoto.

Ik zie nog wat aarzeling…Je vraagt je af ‘Hoe kunnen deze mensen mij dan leren kennen of voor mij gaan betekenen?’ Dat iemand geen persoonlijke noot toevoegt en de standaard uitnodiging stuurt, is absoluut een ‘ding’. Stuur dan ook direct een bericht voordat je deze persoon accepteert, met de vraag ‘Dank je wel voor je invitatie, wat is de reden dat je met mij wilt linken?’ (in een volgend blogartikel hierover meer).

Wat is netwerken?

Een definitie van het begrip netwerken kan verduidelijken:

‘Het bouwen van relaties die duurzaam zijn en wederzijds voordeel op leveren’ of

‘Het delen van je netwerk’ of

‘Netwerken is eerst geven…’

Wat valt op? Duurzaam en wederzijds

Wat je geeft, krijg je terug. Niet persé van degene aan wie jij iets geeft. Deze waardeert jouw gift, vertelt dit door aan anderen, onthoudt jou. Het zit in het wezen van de mens om iets terug te willen doen, zeker als het belangeloos gebeurt. Niet altijd is die geste direct wederkerig, maar kan wel terugkomen uit het netwerk van de ander.

Online netwerken is toch wezenlijk anders dan live netwerken

Een argument dat ik vaak hoor. Een voorbeeld. Stel, Je gaat naar een live netwerkbijeenkomst. Je wordt geïntroduceerd door een bekende. Je wordt voorgesteld aan wat mensen en komt in gesprek. Tot nu toe gaat het makkelijk.

Dan sta je plots alleen, iedereen praat weer met iemand anders, ook jouw bekende. Wat nu? Je staat met een paar visitekaartjes en schrijft er wat op, je bent even bezig. Dan komt er iemand op je af, die je niet kent, en zegt:

‘Hallo, ik ben Piet, vermaak je je een beetje ?’

Schrik je je te pletter en loop je direct weg? Kijk je die persoon aan en zeg je ‘ik ken jou niet, ga toch weg’?

Natuurlijk niet, je maakt beleefd een praatje, vraagt vooral veel en binnen no time zit je in een geanimeerd gesprek waarbij die persoon heel open is  over zijn achtergrond, dat hij werkzoekend of zzp-er-op-zoek-naar-klanten is. Hij moet iets anders doen want deze situatie bestaat al te lang en vraagt ‘Wat brengt jou hier, kan ik je ergens mee helpen’? Deze persoon staat op het punt jou iets te gaan geven! Vervolgens zoek je naar woorden, want wat zoek je eigenlijk?

Oeps, niet goed voorbereid.

Deze persoon heeft alle begrip, en vraagt jou honderd uit, maar zodanig dat je in één keer scherp hebt wat je zoekt! Wat een waardevol contact. Kaartjes worden uitgewisseld, een vervolgafspraak gemaakt. En later uiteraard gelinkt.

Een dergelijke ontmoeting komt zo nu en dan voor. Maar wat als je dit een paar keer per week online kan meemaken? Zonder uren de deur uit te zijn voor een bijeenkomst? Online social media is het nieuwe netwerken, efficiënt, tijdbesparend en doelgericht.

Natuurlijk is het én/én.  Na een goed opgebouwd online contact is een ontmoeting de verdere verdieping.

Doel en Strategie

Belangrijkste conclusie is dat een goede voorbereiding en je verdiepen in de mogelijkheden het startpunt voor waardevol LinkedIn gebruik is.

In een volgend blogartikel ga ik hier verder op in:

Doel:

  • Wat wil je bereiken?
  • Wat/wie zoek je?
  • Door wie wil je gevonden worden?
  • Wie accepteer je?

Strategie:

  • Wervende profielteksten (m.n. kopregel en samenvatting)
  • Hoe vaak actief en wanneer
  • Welke updates plaatsen
  • Hoe in conversatie komen
  • Hoe duurzame relaties bouwen en onderhouden

Ik zou graag van jou lezen, hoe jíj omgaat met connectieverzoeken, of je nog steeds bezwaren of gevaren ziet, of juist mogelijkheden?

Heb je een leuk verhaal om te delen, als bewijs dat die ‘vreemde’ een vriend, een klant of een waardevolle relatie is geworden? Deel dit in het commentaarveld hieronder.

Wil je een keer een LinkedIn PROFIEL training bijwonen? Kijk hier voor informatie en data. Nu ook 1 op 1 sessies mogelijk op locatie of via SKYPE om je profiel in één keer wervend en top of mind te krijgen!

Voor nu wens ik je veel connecties toe!

Share this...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Aanmelden Nieuwsbrief

Gelieve dit veld leeg te laten.

45 Plus Ondernemer © 2019 Alle rechten voorbehouden.