Hoe vind je jouw Sweet spot, jouw betekenisgevend werk

Waar zit jouw Sweet spot?

Mijn vorig blogartikel ging over de winnaarsformule ‘Van werknemer naar ondernemer’. Zeven elementen die in de juiste volgorde een stappenplan vormen naar vrij ondernemerschap. De komende artikelen gaan steeds over een element van deze formule met snel toe te passen tips. Ik schreef  lange artikelen. Een voornemen voor 2018: vaker bloggen en kortere artikelen schrijven. (Practice what you preach!)

Het stappenplan begint met je Waarom. Een duidelijke motivatie, drijfveer of missie en het verhaal daarover naar buiten, dragen bij aan jouw aantrekkingskracht voor potentiële klanten. Zij zullen zich hierin herkennen en in een maatschappij waar veel aanbod is, kun je met dit verhaal jezelf onderscheiden.

In mijn coachingstrajecten naar zelfstandig ondernemerschap worstelen klanten vaak met vragen als ‘Waarom wil ik ondernemen?’ en ‘Wat ga ik dan ondernemen?’ Als je nog niet een duidelijke missie hebt, kun je deze afleiden uit de activiteiten die voor jou betekenisvol zijn.

Wat zou jij doen in de Middeleeuwen?

Deze vraag zet deze worsteling in een ander perspectief en brengt een complex gedachtenspinsel terug tot eenvoud. In de Middeleeuwen was er geen internet, bestonden er geen grote bedrijven en organisaties, met functieprofielen, -huizen en bovenal sociale zekerheden. Je deed waar je goed in was én waar vraag naar of behoefte aan was. Voorbeelden: smid, verhalenverteller, chirurgijn, mysticus, hofnar of ridder.

Dit perspectief laat ook een verlangen zien, wat vaak niet gezien wordt als werk, als een bezigheid waar je geld mee kunt verdienen. En het is juist dit verlangen dat bloot legt waar de diepere behoefte ligt. Je kunt het ook je essentie noemen. Degene die je bent, met de bezigheden die daar bij horen.

Nu is het in deze tijd met zoveel mogelijkheden en kansen een lastige opgave als je naar een antwoord zoekt op de vraag wát je gaat ondernemen.

Betekenisgevend werk

 

De oefening ‘jouw Sweet spot’ kan hierbij helpen. In de figuur hierboven zie je de vijf cirkels voor Talent, Passie, Professie, Missie en Wens. De figuur van vier cirkels wordt ook wel Ikigai (Japans voor reden van bestaan) genoemd. Ik heb er een vijfde cirkel aan toegevoegd: Jouw wens of verlangen.

Vul, los van elkaar, bij elke cirkel jouw activiteiten.

Dus voor Talent (wat je goed kunt), Passie (wat je graag doet), Missie (kan ook dicht bij jouzelf zijn, bijv. onafhankelijkheid of al je talenten en potentie inzetten), Professie (waar je voor hebt geleerd of lang in hebt gewerkt) en Wens. Wees niet bescheiden en betrek ook je hobby’s en interesses.

Een voorbeeld voor drie cirkels.

Talent:  Leren, studie, persoonlijke ontwikkeling, schrijven, analyseren, bewegen/sport, natuur en reizen, coachen, creativiteit, out of the box, overview, muzikaal (ritme), zingen, inspireren, veranderen, ondernemen

Passie: Ondernemerschap, kunst, leren, muziek, mystiek, boeken, pers. ontwikkeling, natuur en reizen, bewustwording, universum, kennis, schrijven, innovatie, wandelen en fietsen

Missie/bijdrage:  Mensen vooruit helpen, Innovatie, kennis overdragen, bewustwording, bewegen, oog voor de natuur, ondernemerschap, muziek, beweging en creativiteit belangrijke plaats in werk, ruimte scheppen

Dit vul je ook in voor Professie en Wens/Verlangen.

Als je alle rijtjes hebt, bekijk je welke woorden in alle rijtjes staan. Dat is jouw Sweet spot. Misschien staat bij een categorie iets dat ook bij een andere categorie hoort. Je Sweet spot kan ook meerdere activiteiten betreffen en bepaalt jouw product of dienst. Natuurlijk kun je er ook in stappen naar toe groeien als het niet direct realiseerbaar is.

Bovenstaand voorbeeld ben ik zelf. Deze oefening gaf mij al een waardevol inzicht dat ik op de goede weg ben door voor ondernemerschap en coaching te kiezen. Deze activiteiten passen ook in de cirkels professie en wens. Ik kan nog een stap zetten naar iets in de natuur of het buitenland. Wandelcoaching zou daarin kunnen passen of een centrum vormgeven, gastvrouw zijn. Creativiteit, muziek en beweging nemen daar een belangrijke plaats in. Als jij nog meer ideeën hebt, wees welkom!

In mijn boek Van werknemer naar ondernemer staan meer oefeningen om bij jouw betekenisgevend werk te komen, zoals je levensverhaal schrijven of jouw levensdoel achterhalen. In dit blogartikel (click op link) lees je nog meer invalshoeken om tot een Waarom te komen, nl jouw pad of het klantvoordeel.

Nu ben ik zeer benieuwd naar het resultaat van je Sweet spot in het commentaarveld of stel een vraag als iets niet duidelijk is. Hopelijk kan ik of iemand anders jouw vraag beantwoorden.

Als je hieronder reageert en je naam en e-mailadres invult, hoef je niet te registreren. Klik daarna op ‘meld je aan als gast’. Je e-mailadres wordt nergens getoond. Reageren betekent kwalitatieve zichtbaarheid voor andere ondernemers of klanten! 

 

Wil je het boek bestellen, stuur me dan een bericht en ik stuur je desgewenst een gesigneerd exemplaar. Je kunt ook hier het inkijkexemplaar downloaden. Dit bevat al 15 pagina’s waardevolle informatie.

De volgende Introductietraining Van werknemer naar ondernemer (click op de link) in Leiden zijn op 23 februari en 13 maart 2018. Er komt ook een training in het Oosten van het land, dus houd de agenda in de gaten.

De eerste verdiepende trainingen zijn Wat is jouw betekenisgevend werk (12 april) en Hoe bepaal je je doelgroep’ (15 februari). In een middag gaan we praktisch aan de slag met als resultaat dat je over deze onderwerpen helderheid hebt. Ook een gevorderde LinkedIn profiel training komt er weer aan op 20 maart as! Lees hier meer.

Click door naar de agenda (click op link) voor de pagina’s per training.

 

Ik wens je een inspirerend en mooie decembermaand.

Op jouw creativiteit!

Leni Minderhoud

 

 

Share this...
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone

Aanmelden Nieuwsbrief

Gelieve dit veld leeg te laten.

45 Plus Ondernemer © 2018 Alle rechten voorbehouden.