Je LinkedIn profiel gaat niet over jou!

Een snelle tip voor je LinkedIn profiel

Je LinkedIn profiel gaat niet over jou als titel triggert de lezer eerder dan een standaardtitel. Toch is het waar, al gaat jouw profiel in tweede instantie wel over jou. Een geïnteresseerde in mijn training ‘Verbeter je LinkedIn profiel om meer klanten of een baan te vinden’ gaf aan de training niet nodig te vinden. In de eerste plaats omdat LinkedIn zelf aangeeft dat hij een expert is, je weet wel via het blauwe bolletje….

Mijn reactie: LinkedIn leest vast niet de INHOUD van je profiel. Dat je een expert of ‘all star’ bent, betekent dat je de essentiële velden hebt ingevuld. Natuurlijk, als dat vindbare informatie is, ben je al een heel eind.

Slimme teksten

Als je je profiel met SLIMME inhoud invult, dan ben je pas een (all) Star!

“Dat wil ik Leni, maar waarom gaat mijn profiel dan niet over mij?”

A. Omdat de meeste profielen ik-gericht zijn en daardoor saai. Bijv: ….. ‘Ik ben goed in.. Ik zoek een uitdaging…. Ik ben breed inzetbaar….ik ben een spin in het web… Ik heb nog tijd beschikbaar voor een opdracht….ik..ik..ik “

Gebruik dit soort (standaard) tekst niet. Je kunt je hier onderscheiden door precies te vermelden waarvóór en voor wíe je beschikbaar bent.

B. Omdat marketing anno 2017 nu eenmaal niet over de verkoper gaat maar over de klant. Er is aanbod overschot en dan horen bedrijven en werkzoekenden uit te gaan van het koopargument van de klant. Dat Is ook wel logisch, want de klant is koning en dat is altijd zo geweest….

Als je servicegericht bent en wat te bieden hebt aan de wereld, omschrijf je bij voorkeur wát jouw toegevoegde waarde is en voor wíe.

“Ok, dit is helder, maar dit ben ik niet gewend . Ik hoefde nooit echt te solliciteren en mijn klanten/opdrachtgevers kwamen vanzelf, alleen nu even niet ….”

Stel vragen!

Ik stel voor dat je jezelf (en je klanten) de volgende vragen stelt:

  1. Voor wie werk ik? (= je doelgroep/focusgroep)
  2. Welk probleem los ik op? (of wat is je toegevoegde waarde)
  3. Hoe los ik dat probleem op? (=methode, werkwijze, eigenwijze)
  4. Wat bereikt mijn klant (werkgever in geval van baanzoekend), met mijn oplossing?
  5. Wat zijn de voordelen van mij? (=specifieke ervaring, opleiding, projectresultaat etc)
  6. Waaróm doe ik dit allemaal? (=visie, drijfveren, missie,‘Why‘)

De antwoorden verwerk je in je Kopregel en Samenvatting op Linkedin, maar ook in je CV en elevator pitch.

Voorbeeld

“Ik kan hier nog niet iets bij voorstellen, klinkt allemaal nogal abstract. Kun je een voorbeeld geven?”

Jazeker: Juliet de Barbanson hielp ik met het verbeteren van haar LinkedIn profiel.

  1. Voor wie werkt Juliet: Omgevings- en gebiedsmanagers, projectmanagers en communicatieadviseurs in omgevingsmanagement
  2. Welk probleem lost Juliet op: Schakelen tussen verschillende belangen en onderhandelingstafels, effectiever en sneller in grote groepen tot een gedragen besluit komen, bijdragen aan meer openheid in de samenwerking
  3. Hoe doet ze dat: Met de door haar ontwikkelde methode I.M.P.A.C.T. regisseur
  4. Met welk resultaat: Vergroten van onderling vertrouwen en medewerking, vaardigheden om escalaties te hanteren, soepel en snel onderhandelen
  5. Wat zijn de voordelen van Juliet: 20 jaar ervaring als mediator, milieujurist en docent in complexe omgevingsprojecten.
  6. Waarom doet zij dit: Haar visie is dat een conflict een botsing is tussen verschillende waarheden die niet in één verhaal passen. Samen met de klant maakt zij er één verhaal van. Zij wilt een bijdrage leveren aan gesprekken die snel tot de kern komen. Zodat met een gezamenlijk resultaat tijd en geld bespaard wordt.

“Got it! Maar dit gaat toch ook over Juliet?”

Juist, maar niet in eerste instantie. In dat eerste contact, die eerste indruk trigger je interesse, leg je het contact met je bezoeker/prospect/werkgever. Daarna kun je in je profiel nog meer schrijven over jouw specifieke competenties, werkervaring, interesses etc.

Wil jij ook zo’n profiel?

Regelmatig geef ik de gevorderde training ‘‘Verbeter je LinkedIn profiel om meer klanten of een baan te vinden” in de regio Leiden. Houd hiervoor de agenda in de gaten.

Of schrijf je alvast hier in.

Je kunt ook een profiel training op maat volgen. Dan werken we naar een Top of Mind profiel met als resultaat meer prospects en vindbaarheid. Tevens krijg je vooraf een analyse en achteraf een gratis profielcheck.

Heb je interesse in eigen ondernemerschap en een duwtje nodig? Download dan op de Homepage het inkijkexemplaar van mijn boek ‘Van werknemer naar ondernemer’. Of stuur me een bericht. 20 minuten kun je gratis met mij telefonisch sparren.

Nu ben ik benieuwd wat jouw antwoorden op de (6) vragen zijn. Als je ze hieronder deelt, kom je misschien al in de picture van jouw prospects.

Succes met het herschrijven van jouw profiel!

Aanmelden Nieuwsbrief

    [honeypot veilform]

    45 Plus Ondernemer © 2023 Alle rechten voorbehouden.